αρτοποιοσ
57. Μάρτιος-Απρίλιος 2011
Δεν είναι μόνο γνώρισμα της Ελλάδας του μνημονίου και του ΔΝΤ οι ιδιαίτερα μεγάλες αυξήσεις που έχουν καταγραφεί στον κλάδο τροφίμων. Η ίδια κι απαράλλακτη εικόνα υπάρχει σε όλες σχεδόν τις χώρες, αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες, με το κόστος για εμπορεύματα, όπως το σιτάρι, το καλαμπόκι ή ο καφές, ολοένα να αυξάνεται. Τα Ηνωμένα Έθνη υπολογίζουν ότι οι χώρες δαπάνησαν το 2010 τουλάχιστον ένα τρισ. δολάρια σε εισαγωγές τροφίμων, με τις φτωχότερες να πληρώνουν έως και 20% περισσότερο από ό,τι το 2009. Οι συγκεκριμένες αυξήσεις ξεκίνησαν να φαίνονται ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο, με τις τιμές πολλών βασικών διατροφικών αγαθών να ανέρχονται σε νέα ύψη ρεκόρ.
ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
Ωστόσο, στη χώρα μας, το τελευταίο διάστημα λαμβάνουν χώρα ορισμένες σοβαρές προσπάθειες μείωσης και συγκράτησης των τιμών παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ. Κι αυτές οι προσπάθειες καταβάλλονται από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων και σε κάθε περίπτωση οι τιμές των προϊόντων δεν ακολούθησαν την ανοδική πορεία του πληθωρισμού. Αυτό προκύπτει από έρευνα για την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα για το 2010 (από τον Ιανουάριο 2010 έως και τον Δεκέμβριο 2010) που εκπόνησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και τα οποία κάνουν λόγο για πραγματική μείωση τιμών που κυμαίνεται στο εύρος 2,5-3,5%. Παρόμοια αποτελέσματα εξάγονται και από τη ετήσια μελέτη της Nielsen που παρουσιάζει μείωση τιμών το 2010 σε σχέση με το 2009 στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων της τάξης του -1,88%. Οι τιμές περιλαμβάνουν και τις αυξήσεις του ΦΠΑ και αναφέρονται στις 50 πρώτες σε τζίρο κατηγορίες προϊόντων που αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (προμηθευτές, σουπερμάρκετ κ.α.) έχει κάνει σοβαρές προσπάθειες μείωσης και συγκράτησης των τιμών παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ. Σε κάθε περίπτωση οι τιμές των προϊόντων δεν ακολούθησαν την ανοδική πορεία του πληθωρισμού στην εξεταζόμενη περίοδο. Αυτή είναι μια θετική εξέλιξη για όλο τον κλάδο τροφίμων, και για τους επιμέρους τομείς της αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, καθώς αποδεικνύουν έμπρακτα στους καταναλωτές που πλήττονται δραματικά από τα μέτρα των τελευταίων μηνών ότι και τα τρόφιμα μπορούν να παραμείνουν προσιτά στην πλατιά κατανάλωση.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΕΥΧΗ: