Το περιοδικό ΑΡΤΟΠΟΙΟΣ-ΒΑΖ και η ιστοσελίδα freshbakery.gr διεξήγαγαν την παρούσα έρευνα με σκοπό να μελετηθεί πως οι αρτοποιοί αντιμετώπισαν την κρίση που δημιούργησε ο κορονοϊός αλλά και να αναπτυχθούν νέες στρατηγικές για να βελτιώσουν οι αρτοποιοί τη θέση τους στο μέλλον. Η έρευνα έγινε με τη χορηγία της Lesaffre Hellas και την υποστήριξη του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης.
Διαβάστε ενδεικτικά μερικά ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι αρτοποιοί.
Πως αξιολογείτε τις πωλήσεις σας το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Απριλίου (κατά την περίοδο του κορονοϊού);
Είναι ξεκάθαρο ότι τα αρτοποιεία της χώρας υπέστησαν αρνητικές επιπτώσεις στην περίοδο της κρίσης. Σε παλιότερες εποχές, όταν συνέβαινε κάποια κρίση, συνήθως η ελληνική κοινωνία συσπειρωνόταν γύρω από τα αρτοποιεία (Τσέρνομπιλ), κάτι που δε συνέβη με αυτήν την κρίση. Υπάρχουν δύο πιθανές εξηγήσεις: α) είτε η ελληνική κοινωνία αρχίζει να θεωρεί ότι το αρτοποιείο αποχρωματίζεται από κατάστημα πρώτης ανάγκης β) είτε γιατί τα ψωμιά σε αυτήν την κρίση δε θεωρούνται είδη πρώτης ανάγκης
Κατά την περίοδο του κορονοϊού, ποιες αλλαγές παρατηρήσατε στη συμπεριφορά των πελατών σας;
Η αγοραστική συμπεριφορά κατά την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού έχει αλλάξει. Η σημαντικότερη αλλαγή είναι αυτή της επισκεψιμότητας των πελατών στα αρτοποιεία, η οποία και έχει μειωθεί. Πάνω από το 80% των αρτοποιών έχει δηλώσει ότι οι πελάτες τους έρχονται λιγότερο συχνά στα καταστήματά τους. Το πιο πιθανό είναι ότι αυτή η συμπεριφορά θα εξομαλυνθεί κατά τη διάρκεια του χρόνου. Ωστόσο αποτελεί ταυτόχρονα και μία διαχρονική τάση την οποία οι αρτοποιοί θα πρέπει να αντιμετωπίσουν. Δύο βασικούς τρόπους αντιμετώπισης μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα αρτοποιείο. Ο πρώτος είναι να δημιουργήσει ψωμιά με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, έτσι ώστε να φτιάχνει ειδικά ψωμιά (που έχουν και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους) τα οποία έχουν τη δυνατότητα ευχάριστης κατανάλωσης τουλάχιστον 2 ημερών. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί μεν οι συνολικές ποσότητες να μειώνονται αλλά το κέρδος παραμένει το ίδιο. Ο δεύτερος τρόπος είναι να δημιουργεί διαφορετικές προσφορές κάθε μέρα για να παρακινεί το ενδιαφέρον προσέλευσης των καταναλωτών. Μια άλλη αλλαγή στη συμπεριφορά είναι ότι ένα σημαντικό ποσοστό (33,5%) επιθυμεί την παράδοση στο σπίτι. Μια στρατηγική που θα πρέπει να προβληματίσει τους αρτοποιούς και θα πρέπει να την κάνουν πιο οργανωμένα. Επίσης, ένα ποσοστό 13% στρέφεται σε συσκευασίες, αντί των ελεύθερων προϊόντων. Και αυτό είναι ένα σημείο προβληματισμού, όχι βέβαια να συσκευάζουν τα προϊόντα τους, αλλά με κάποιο τρόπο να τα προστατεύουν από την άμεση έκθεση (π.χ. πλέξι glass). Επίσης οι καταναλωτές είναι αρκετά επηρεασμένοι από τον κορονοϊό και προσπαθούν να λάβουν μέτρα προστασίας κατά τη διάρκεια των αγορών τους
Ποιες ενέργειες ακολουθήσατε για να μειώσετε τις επιπτώσεις του κορονοϊού στις πωλήσεις και τα κέρδη σας;
Οι βασικές ενέργειες που ακολούθησαν οι βιοτέχνες αρτοποιοί για να μειώσουν τις επιπτώσεις του κορονοϊού ήταν κατά κύριο λόγο να λάβουν μέτρα προστασίας ώστε να αισθάνονται οι πελάτες περισσότερο ασφαλείς (81%). Επίσης περίπου το 50% προσάρμοσε την παραγωγή του έτσι ώστε να μην έχει φύρα και μείωσε το ωράριο λειτουργίας, κυρίως το απόγευμα που δεν υπήρχε κίνηση. Ωστόσο διατήρησε τις θέσεις εργασίας στηρίζοντας την ελληνική οικονομία. Ένα αρχικά μεγάλο ποσοστό (42,4%) έκανε διανομή στο σπίτι για να εξυπηρετήσει τους πελάτες του για να αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς. Ωστόσο αυτές οι ενέργειες αποδείχτηκε ότι δε στάθηκαν ικανές να ανακόψουν την πτώση των πωλήσεων που είχαν τα αρτοποιεία. Υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ των μέτρων που πάρθηκαν και της πτώσης των πωλήσεων. Όσα περισσότερα μέτρα εφάρμοζε ένα αρτοποιείο τόσο λιγότερη επίπτωση είχε στην πτώση πωλήσεων με κάποια μάλιστα από αυτά να έχουν αύξηση αντί για μείωση (περίπου στο 8%).
Είναι πασιφανές ότι η πανδημία του κορονοϊού χτύπησε και τα αρτοποιεία. Ωστόσο, οι επιπτώσεις φαίνεται να είναι παροδικές. Οι αρτοποιοί θα πρέπει να δώσουν περισσότερη έμφαση στις γενικότερες διαχρονικές τάσεις της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Έτσι πρέπει να δημιουργήσουν αξία στα μάτια των καταναλωτών με προϊόντα περισσότερο υγιεινά, θρεπτικά, νόστιμα και εμφανίσιμα, σε ένα ευχάριστο περιβάλλον αγορών.
Διαβάστε αναλυτικά την έρευνα αλλά και τις στρατηγικές που προτείνονται για τη μετά κορονοϊού εποχή για μείωση του κόστους, την ανάπτυξη πωλήσεων-κέρδους αλλά και για τα μέτρα κατά του κορονοϊού.