Η αγορά των χυμών αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές κατηγορίες στον κλάδο των Τροφίμων και Ποτών. Η προϊοντική της εξέλιξη, ακολουθεί την τάση της σύγχρονης υγιεινής διατροφικής προσέγγισης, οδηγώντας σε λανσάρισμα νέων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών οι σημαντικές αλλαγές που έχουν επέλθει στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και κυρίως η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, έχουν επηρεάσει τη λειτουργία της αγοράς και κατ’ επέκταση τις καταναλωτικές διατροφικές επιλογές, υπαγορεύοντας νέες αγοραστικές συνήθειες στα ελληνικά νοικοκυριά. Έτσι, και η αγορά των χυμών έχει πληγεί από τη νέα τάξη πραγμάτων μέσα στη οποία προσπαθεί να ισορροπήσει η ελληνική κοινωνία.
Η αγορά των συσκευασμένων χυμών χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες:
A. Φρέσκοι Χυμοί Ψυγείου, Μικρής Διάρκειας
B. Χυμοί Ραφιού, Μακράς Διάρκειας
Σε ποσοτική αναφορά, η ποσοστιαία αναλογία Φρέσκων προς Μακράς Διάρκειας είναι περίπου 20/80. Η κατηγορία των χυμών μακράς διαρκείας φιλοξενεί αρκετά δημοφιλείς μπράντες και προσελκύει τους περισσότερους καταναλωτές, κυρίως για λόγους τιμής αγοράς και ευκολότερης αποθήκευσης.
Η εικόνα της Αγοράς Χυμών σε Αξίες
Η συνολική αγορά των χυμών εκτιμάται σήμερα σε 230 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 55 εκατομμύρια, δηλαδή το 24% περίπου, αφορά Φρέσκους Χυμούς Ψυγείου που ακολουθούν όμως μία πτωτική τάση. Το κανάλι των αλυσίδων S/M αντιπροσωπεύει το 62% του συνολικού τζίρου αυτής της κατηγορίας και το 55% των συνολικών πωλήσεων πραγματοποιείται στην Αττική.
Το 2014, η συνολική αγορά των χυμών σημείωσε πτώση -6% περίπου σε αξία σε σχέση με το 2013, που είναι όμως αισθητά βελτιωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη της προηγούμενης χρονιάς (2013 Vs. 2012), η πτώση της οποίας άγγιξε σε αξία το -11%.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ επιχειρήσεων του κλάδου, κυρίως των μεγάλων, είναι έντονος και εστιάζεται στην προσπάθεια αύξησης του μεριδίου τους, μέσω:
- του κατάλληλου μίγματος marketing
- του αποτελεσματικότερου merchandising
- της ανάπτυξης νέων κωδικών, με υψηλό βαθμό διαφοροποίησης (π.χ. σε γεύση, συσκευασία, μέγεθος)
- της εισαγωγής τους σε καταστήματα HORECA
Κανάλια Πωλήσεων
Οι πωλήσεις των συσκευασμένων χυμών διανέμονται μέσω δύο μεγάλων καναλιών.
1. FCM (Future Consumption Market), που αφορά την αγορά από καταστήματα τροφίμων για κατανάλωση στο σπίτι.
2. ICM (Immediate Consumption Market), που αφορά την απευθείας κατανάλωση μετά την αγορά δηλαδή σε καφέ, εστιατόρια, σε χώρους διασκέδασης, στο δρόμο κλπ.
Η οικονομική κρίση δυστυχώς, έχει αφήσει ανεξίτηλα σημάδια και στα δύο αυτά κανάλια, που αντικατοπτρίζονται στα στοιχεία πωλήσεων τους.
Αναλυτικότερα οι συσκευασμένοι χυμοί πωλούνται κυρίως μέσω των S/M τα οποία ποσοτικά αντιπροσωπεύουν ένα μερίδιο της τάξης του 55% της συνολικής κατηγορίας. Η κάμψη στις πωλήσεις των S/M είναι αισθητή και οφείλεται στη συνεχιζόμενη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, ως απόρροια της επιτεινόμενης οικονομικής κρίσης.
Οι πωλήσεις μέσω των HARD DISCOUNTERS που αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της αγοράς μειώθηκαν επίσης σημαντικά.
Τέλος και οι πωλήσεις στο κανάλι HORECA έχουν μειωθεί, αφοί οι καταναλωτές έχουν αφενός μεν περιορίσει τις εξόδους τους αφετέρου δε, μειώσει ακόμη περισσότερο το budget διασκέδασης που είχαν.
Η Μαίρη Λογαρά είναι συνεταίρος της DASO BUSINESS PERFORMANCE, μιας πρωτοπόρου εταιρείας Παροχής Συμβουλών και Μάνατζμεντ που εξειδικεύεται στη Διαχείριση Αλλαγής, την Καινοτομία, τη Στρατηγική Μάρκετινγκ και το Στρατηγικό Σχεδιασμό των επιχειρήσεων.
Η Μαίρη Λογαρά φέρνει στους πελάτες μία 15ετή επαγγελματική εμπειρία στην Εκπόνηση Χημικοτεχνικών Μελετών, στη Διαχείριση και το Μάνατζμεντ της Έρευνας & Ανάπτυξης και στη Διοίκησης Επιχειρηματικών Μονάδων.
Αποστολή της DASO BUSINESS PERFORMANCE είναι να προσφέρει λύσεις που στοχεύουν στην Αποτελεσματικότητα, την Υπεροχή και την Καινοτομία και να επιτυγχάνει Σχέσεις Εμπιστοσύνης και Αμοιβαίας Συνεργασίας με τους Πελάτες.
Ως στρατηγικός συνεργάτης η DASO βοηθά τους πελάτες της να διεκδικήσουν ισχυρή και κερδοφόρα θέση στην αγορά.