Κάθε κρίση, εκτός από τις επιπτώσεις της σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, αποτελεί πολλές φορές το ερέθισμα για σκέψη και κατ’ επέκταση για βελτίωση. Η αρτοποιία είναι ένας κλάδος που επλήγη από τη δυσμένεια που δημιούργησε ο κορονοϊός, ο οποίος, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο ώστε οι επαγγελματίες του κλάδου να επανεξετάσουν τη θέση τους στην αγορά και να κάνουν ένα βήμα εμπρός.
Επαναπροσδιορισμός των καταναλωτικών προσδοκιών
Μέσα σε αυτή τη νέα συνθήκη οι καταναλωτές άλλαξαν συμπεριφορά και επαναπροσδιόρισαν τις προσδοκίες τους από το αρτοποιείο. Πλέον, έχουν θέσει την ασφάλειά τους σε προτεραιότητα, επιζητώντας προϊόντα που τους δίνονται σε ασφαλή συσκευασία, προτιμώντας χώρους όπου τηρούνται τα μέτρα προφύλαξης από τον κορονοϊό κ.ά. Επιπρόσθετα, όλη αυτή η κατάσταση έχει κάνει τους περισσότερους να σκέφτονται πώς θα καταναλώσουν πιο υγιεινά, αφού κάτι που μας δίδαξε η κρίση είναι ότι η υγεία μας είναι στο χέρι μας.
Αρκετές φορές, σε εποχές επαναπροσδιορισμού, αλλάζουν και οι τάσεις. Η παρούσα συγκυρία είναι μια πολύ καλή ευκαιρία και για τη νέα γενιά καταναλωτών να “απαιτήσουν” από την αγορά να τους ακούσει. Υγιεινά σνακ, χωρίς γλουτένη, vegan προϊόντα: επιλογές που ανήκουν κυρίως στους Millennials (γενιά της χιλιετίας), οι οποίοι φαίνεται πως αλλάζουν σταδιακά τη βιομηχανία των τροφίμων, στην οποία συμπεριλαμβάνονται και τα αρτοποιεία. Η φιλοσοφία τους συνδυάζει την απόλαυση με πιο υγιεινές επιλογές, την αναζήτηση της καταναλωτικής εμπειρίας ταυτόχρονα με περιβαλλοντικές ανησυχίες. Πρόκειται για μια νέα τάξη πραγμάτων που αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού-και ο κλάδος της αρτοποιίας οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη.
Νέα γενιά καταναλωτών και νέα δεδομένα
Με μια πιο προσεκτική ματιά στο προφίλ των καταναλωτών νέας γενιάς (Millennials και Gen Zers), καταλαβαίνει κανείς ότι περιμένουν τροφικές επιλογές πιο εξατομικευμένες. Το φαγητό δεν είναι απλά μια πηγή ενέργειας, δεν είναι απλά μια διεκπεραίωση αλλά έχει εξελιχθεί σε μια μορφή αυτο-έκφρασης. Το «είμαστε αυτό που τρώμε» έχει μπει πλέον σε ένα άλλο πλαίσιο και έχει αναβαθμιστεί. Επίσης, πλέον, υπάρχει πολύ μεγαλύτερος χώρος για ποικιλία και γευστική πολυπολιτισμική έκφραση, κάτι που αποτελεί το ζητούμενο της νέας γενιάς των καταναλωτών.
Στη νέα δεκαετία που διανύουμε, η διαφάνεια θα ανταγωνιστεί τη σημασία της και θα μεταμορφώσει εντελώς την αλυσίδα παραγωγής. Οι άνθρωποι θα επιλέξουν όχι μόνο γευστικά αλλά και ουσιαστικά προϊόντα, βασιζόμενοι σε ένα σύστημα νέων αξιών και προσδοκιών από αυτό που αγοράζουν. Η υποστήριξη των τοπικών κοινοτήτων, η βιωσιμότητα, το δίκαιο εμπόριο και η επείγουσα ανάγκη για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (και πώς μπορούν να συνδράμουν για ριζικές αλλαγές και βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης) είναι πτυχές που ειδικά οι νέοι καταναλωτές αναζητούν. Αυτές οι προτεραιότητες έχουν ενισχύσει την ανάπτυξη ειδών βιοτεχνικής αρτοποιίας και θα συνεχίσουν να επεκτείνονται τα επόμενα χρόνια. Πρωτεΐνες, ίνες, σπόροι, βιταμίνες και πολλές άλλες επιλογές συστατικών που προσφέρονται για προϊόντα βιοτεχνικής αρτοποιίας.
Η ευκολία επίσης παίζει σημαντικό ρόλο και αποτελεί κριτήριο που επηρεάζει τις επιλογές. Η αρτοποιία είναι ένας κλάδος που μπορεί να υποστηρίξει την ευκολία που αναζητά ο καταναλωτής με ποικιλία προϊόντων για όλα τα γούστα.
Η γενιά “Alpha”
Στη νέα γενιά καταναλωτών έρχεται να προστεθεί και ακόμα μία, η οποία θα απασχολήσει τα επόμενα χρόνια. Η γενιά Alpha, δηλαδή παιδιά που έχουν γεννηθεί από το 2011 μέχρι σήμερα και που θα γεννηθούν από σήμερα και μέχρι το 2025. Η γενιά Alpha δεν έχει περάσει βέβαια απαρατήρητη και από τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της διαφήμισης, οι οποίοι θεωρούν ότι, παρά τη μικρή τους ηλικία, έχουν μετατραπεί ήδη σε καθοριστικούς “παίκτες” της αγοράς.
Κάθε βδομάδα υπολογίζεται ότι γεννιούνται 2,5 εκατομμύρια “Alphas” σε όλον τον κόσμο, κάτι που δείχνει ότι ο πληθυσμός τους θα έχει αγγίξει τα 2 δισεκατομμύρια έως το 2025. Μία ευρεία γκάμα ειδικών και επιστημόνων μιλά για την πλουσιότερη και πιο υγιή γενιά που θα έχει υπάρξει ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας, για εκείνους που είναι προορισμένοι να φτάσουν πιο μακριά από όλους τους προγόνους τους.
Είναι νωρίς να εκτιμήσουμε τις προτιμήσεις αυτής της γενιάς καθώς το προφίλ τους θα διαμορφωθεί όσο οδεύουν προς την ενηλικίωση. Είναι καλό κάθε κρίση και κάθε νέα συνθήκη να αποτελεί τροφή για σκέψη και βελτίωση, αφού αποδεδειγμένα αυτός που επιβιώνει είναι αυτός που προσαρμόζεται στις καταστάσεις και καταφέρνει να βαδίσει παράλληλα και όχι αντίθετα!