Δε φτάνει μόνο ένα παγωτό να είναι καλό αλλά πρέπει και να φαίνεται. Μπορεί τα συστατικά του και ο τρόπος παρασκευής του να αποτελούν εγγύηση για το γευστικό αποτέλεσμα, η παρουσίασή του όμως είναι αυτή που θα κερδίσει τη μάχη του βλέμματος. Πέρα από τα συνοδευτικά που θα εξατομικεύσουν τη γευστική εμπειρία, η διατήρηση του ευαίσθητου γλυκού αποτελεί ένα στοίχημα για όσους το διαθέτουν.
Το παγωτό ανήκει στην κατηγορία των κρύων γλυκισμάτων και παράγεται είτε στο εργαστήριο του επαγγελματία, είτε σε κεντρικά εργαστήρια – βιοτεχνίες. Τα είδη του παγωτού που συνήθως συναντάμε είναι, το φρέσκο σε βασκέτες, οι τούρτες παγωτού, τα παγωτίνια, το soft που σερβίρεται απευθείας από το μηχάνημα και το συσκευασμένο – βιομηχανοποιημένο. Τα δύο τελευταία είδη είναι πιο απλά και δεν απαιτούν ιδιαίτερη τεχνογνωσία.
Παγωτίνια και τούρτες παγωτού που κάνουν τη διαφορά
Η διαφορετικότητα και η καλή φήμη στην πώληση του παγωτού προέρχεται από το φρέσκο παγωτό και κατ’ επέκταση από τα παγωτίνια και τις τούρτες παγωτού. Σε αυτό το είδος ο επαγγελματίας μπορεί να θέσει τα δικά του πρότυπα στην ποιότητα, να δημιουργήσει ευφάνταστες γεύσεις και να προσφέρει το παγωτό του με μια μεγάλη ποικιλία συνοδευτικών σε μορφή επικαλυπτικών (toppings), ή μαζί με άλλα γλυκίσματα παρασκευής του. Παράλληλα, υποκατηγορίες παγωτών σχηματίζονται με κριτήριο τις πρώτες ύλες. Έτσι έχουμε, πέρα από το κλασσικό παγωτό με βάση το γάλα, το παρφέ που περιέχει και αυγά και το σορμπέ που περιέχει φρούτα. Οι γεύσεις ανανεώνονται ανάλογα με την εποχή ακολουθώντας τη διαθεσιμότητα των φρέσκων πρώτων υλών, οι οποίες κάνουν το προϊόν ακόμα πιο ελκυστικό.
Οι πέντε παράγοντες επιτυχίας
Στις μέρες μας, όλο και περισσότερα καταστήματα διαθέτουν παγωτό όλο το χρόνο και δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην παρουσίασή του, ανάμεσα στα υπόλοιπα προϊόντα τους. Για να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τους παρακάτω παράγοντες.
Η θέση μέσα στο κατάστημα
Ο χαρακτήρας και η γεωγραφική θέση του καταστήματος αποτελούν σημαντικά στοιχεία. Το παγωτό μπορεί να είναι το βασικό προϊόν του καταστήματος, να συνδυάζεται με ροφήματα, να αποτελεί τμήμα ζαχαροπλαστείου, να συμπληρώνει την ποικιλία των γλυκών επιλογών σε μια κρεπερί ή σε ένα snack – cafe, να είναι το καλύτερο συνοδευτικό στα σιροπιαστά, στις σοκολατόπιτες και στις καρυδόπιτες. Το κατάστημα μπορεί να βρίσκεται σε μια τουριστική περιοχή ή σε μια γειτονιά με σχολεία, σε ένα εμπορικό κέντρο ή σε έναν κεντρικό δρόμο με έντονη κίνηση. Όλα τα παραπάνω πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τη σχεδιαστική ομάδα. Το παγωτό πρέπει να καταλαμβάνει το σωστό χώρο στο κατάστημα, είτε αυτός είναι στην πρόσοψη, είτε σε νησίδα, είτε δίπλα στο ταμείο, είτε σε άλλα σημεία. Ο χώρος επιλέγεται κατά συνθήκη.
Η θέση μέσα στη βιτρίνα
Σημαντική είναι και η παρουσίαση του ίδιου του προϊόντος μέσα στη βιτρίνα. Η φαντασία του επαγγελματία σε συνδυασμό με την υψηλή τεχνολογία της βιτρίνας μπορούν να τραβήξουν το βλέμμα του πελάτη και να κερδίσουν την πρώτη εντύπωση. Τα παγωτά που φουσκώνουν πάνω από τις βασκέτες, στολισμένα με πολύχρωμα διακοσμητικά, όπως μπισκότα και φρούτα, φαίνονται από απόσταση. Η τοποθέτησή τους σε πανοραμική διάταξη συντελεί ακόμα περισσότερο στην προβολή τους.
Η προσωποποιημένη γευστική εμπειρία
Για την ολοκληρωμένη απόλαυση του παγωτού, δεν πρέπει να αμελήσουμε όλα τα συνοδευτικά που θα δώσουν σε κάθε πελάτη μια προσωποποιημένη γευστική εμπειρία, καθώς θα επιλέξει την βάση του παγωτού του, από τριμμένο μπισκότο ή τραγανή βάφλα και τα επικαλυπτικά, μεταξύ των οποίων, σιρόπι της αρεσκείας του, φρούτα, ξηρούς καρπούς, κομματάκια σοκολάτας ή μπισκότων και ρευστή σοκολάτα. Όλα αυτά τα προϊόντα μπορούν να γίνουν πολύ ελκυστικά όταν τοποθετηθούν στις κατάλληλες βιτρίνες, όπου διατηρούνται φρέσκα και δροσερά σε περιβάλλον που ψύχεται ή ακόμα και ρευστά και ζεστά σε θερμό περιβάλλον. Για άλλη μια φορά η αρχική μελέτη παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς εκεί προβλέπεται η επιλογή των κατάλληλων βιτρινών.
Η σωστή διατήρηση
Όσο εντυπωσιακή είναι η παρουσίαση, τόσο σημαντική είναι και η σωστή διατήρηση του παγωτού που αποτελεί ένα προϊόν πολύ ευαίσθητο στις υψηλές θερμοκρασίες της περιοχής μας. Όλο και περισσότερα καταστήματα είναι ανοιχτά κατά τη διάρκεια του έτους, εκτεθειμένα σε θερμοκρασίες που δε διευκολύνουν την καλή λειτουργία των βιτρινών παγωτού. Παρά των κλιματισμό των εσωτερικών χώρων των καταστημάτων, οι βιτρίνες του παγωτού καλούνται να δουλέψουν πολύ σκληρά, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες. Η επιλογή της βιτρίνας κάνει τη διαφορά. Ο επαγγελματίας πρέπει να προσέξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κατασκευής της, καθώς πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση.
Ξεκινώντας από το μοτέρ του ψυγείου, που πρέπει να είναι εξειδικευμένο για λειτουργία σε υψηλές θερμοκρασίες, τον διαρκή ψηφιακό έλεγχο θερμοκρασίας του χώρου κατάψυξης, την αεροδυναμικά μελετημένη ροή ψυχρού αέρα, την τεχνολογικά μονωμένη κρυστάλλινη βιτρίνα με αντιθαμβωτική προστασία, μέχρι και το σύστημα αυτόματης απόψυξης, όλα τα παραπάνω θα διευκολύνουν τον επαγγελματία και θα του αποδώσουν σε πραγματικό αποτέλεσμα την επένδυση σε εξοπλισμό.
Η εγγύηση του εξοπλισμού
Εξίσου σημαντικό είναι το θέμα της εγγύησης. Ο επαγγελματίας πρέπει να προσέξει την χώρα προέλευσης και την εγγύηση του εξοπλισμού που θα επιλέξει. Το παγωτό είναι ένα προϊόν που είναι τόσο λαχταριστό όσο και ευαίσθητο σε ασταθές περιβάλλον. Η επιλογή μιας αναγνωρίσιμης εταιρείας, με τεχνογνωσία και πολυετή εμπειρία, για την αγορά της βιτρίνας του παγωτού προσφέρει στον επαγγελματία την εξασφάλιση μιας σωστής επένδυσης. Η ποιότητα του εξοπλισμού πρέπει να είναι ελεγμένη σε κάθε επίπεδο και η όποια ανάγκη συντήρησης ή επισκευής πρέπει να γίνεται άμεσα από έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό.